Obrazovni profil GRNČAR
Obrazovni profil Grnčar je vrlo kreativno zanimanje koje vas potpuno opčini svojom lepotom i svojim tajnama. U školi se kao sirovina koristi
grnčarska glina. Ona se oblikuje na više načina (modelovanjem alatkama, tokarenjem na grnčarskom točku, kvecovanjem ili
livenjem u kalupe), zatim se suši i peče u keramičkoj peći. Nakon pečenja sledi glaziranje predmeta koje učenici posebno
vole, jer tek tada predmet dobija svoj konačan estetski izgled.
Kabinet za grnčare je opremljen svim potrebnim materijalima i sredstvima za rad (glina, alati, nožni i električni grnčarski
točak, mala i velika keramička peć, pigmenti i glazure, špric-pištolj). Učenici samo treba da pokazu svoju kreativnost i da, u saradnji
sa profesorima, to i realizuju na obostrano zadovoljstvo.
Istorijat zanata
Pravljenje
predmeta od gline spada u najstarije ljudske delatnosti. Još je čovek neolita primetio da može da oblikuje glinu, u početku
praveći jednostavne posude, a zatim i ukrašavajući ih otiscima prstiju, školjki i sl. Kasnije su posude počeli i da peku
u vatri pri čemu su one postajale čvrsće i otpornije.
Veliki napredak je bio pronalazak grnčarskog točka koji se vezuje za stare semitske narode - Hetite. Tako je ubrzan način
proizvodnje okruglog posudja.
Arheoloska nalazišta Vavilona i Mesopotamije nam pokazuju veštinu glaziranja cigli i opeka. U grobnicama faraona Starog
Egipta pronadjeni su izuzetni primerci keramičkih posuda. U Antickoj Grčkoj su se pravile amfore i vaze sa poznatim
crno-crvenim motivima. Posle velikih seoba naroda, Mavari u Španiju donose svoja dostignuća na polju keramike.
Na Dalekom Istoku - Kini već u 7.veku je počela proizvodnja porcelana i ta tajna je čuvana, pa se od 13.veka porcelan
samo izvozio u Evropu.
U srednjem veku keramika se posebno razvijala u Italiji, tako da su se do danas održali pojmovi: majolika i fajans, kao
vrste vrlo lepe keramike. Na severu Evrope pojavljuje se rajnski štajncojg. Receptura za evropski porcelan pronadjena je tek
u 18. veku, kada je nemački alhemicar Johan Betger u Majsenu napravio prvih šest porcelanskih šolja.
Savremeno doba karakteriše prelaz ka industrijskoj proizvodnji keramike i naučno proučavanje keramičkih procesa, što je dobro
i napredno, ali isto tako danas se ponovo cene unikatni, ručno pravljeni predmeti od terakote, kamenine, porcelana i dr.
vrsta keramike.
U našoj školi zastupljena je grnčarija, kao topla i autentična grana keramike koja pruža veliku mogućnost kreativnog izražavanja.
O radu učenika
Grnčar
je u našoj školi, jedan od najproduktivnijih obrazovnih profila, jer je glina materijal koji vas opčini i daje uvek nove ideje.
Radovi učenika ovog obrazovnog profila uvek na izložbama pobudjuju veliku pažnju a u školskoj zadruzi su i najprodavaniji. Radovi obuhvataju
širok spektar oblika i boja: sitna plastika i reljefi u terakoti, grnčarske posude radjene na točku, vaze i brojni ukrasni predmeti.
Prethodne generacije učenika ostavile su radove od kojih su neki danas školski eksponati, vrlo reprezentativni koji se
trajno nalaze u fundusu skole.