Škola primenjenih umetnosti
  INFO    UPIS    UČENICI    AKTIVNOSTI    GALERIJA    ŠKOLA    KONTAKT  



Obrazovni profil GRNČAR

Obrazovni profil Grnčar je vrlo kreativno zanimanje koje vas potpuno opčini svojom lepotom i svojim tajnama. U školi se kao sirovina koristi grnčarska glina. Ona se oblikuje na više načina (modelovanjem alatkama, tokarenjem na grnčarskom točku, kvecovanjem ili livenjem u kalupe), zatim se suši i peče u keramičkoj peći. Nakon pečenja sledi glaziranje predmeta koje učenici posebno vole, jer tek tada predmet dobija svoj konačan estetski izgled.
Kabinet za grnčare je opremljen svim potrebnim materijalima i sredstvima za rad (glina, alati, nožni i električni grnčarski točak, mala i velika keramička peć, pigmenti i glazure, špric-pištolj). Učenici samo treba da pokazu svoju kreativnost i da, u saradnji sa profesorima, to i realizuju na obostrano zadovoljstvo.


www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs www.spu.edu.rs



Istorijat zanata
Pravljenje predmeta od gline spada u najstarije ljudske delatnosti. Još je čovek neolita primetio da može da oblikuje glinu, u početku praveći jednostavne posude, a zatim i ukrašavajući ih otiscima prstiju, školjki i sl. Kasnije su posude počeli i da peku u vatri pri čemu su one postajale čvrsće i otpornije.
Veliki napredak je bio pronalazak grnčarskog točka koji se vezuje za stare semitske narode - Hetite. Tako je ubrzan način proizvodnje okruglog posudja.
Arheoloska nalazišta Vavilona i Mesopotamije nam pokazuju veštinu glaziranja cigli i opeka. U grobnicama faraona Starog Egipta pronadjeni su izuzetni primerci keramičkih posuda. U Antickoj Grčkoj su se pravile amfore i vaze sa poznatim crno-crvenim motivima. Posle velikih seoba naroda, Mavari u Španiju donose svoja dostignuća na polju keramike.
Na Dalekom Istoku - Kini već u 7.veku je počela proizvodnja porcelana i ta tajna je čuvana, pa se od 13.veka porcelan samo izvozio u Evropu.
U srednjem veku keramika se posebno razvijala u Italiji, tako da su se do danas održali pojmovi: majolika i fajans, kao vrste vrlo lepe keramike. Na severu Evrope pojavljuje se rajnski štajncojg. Receptura za evropski porcelan pronadjena je tek u 18. veku, kada je nemački alhemicar Johan Betger u Majsenu napravio prvih šest porcelanskih šolja.
Savremeno doba karakteriše prelaz ka industrijskoj proizvodnji keramike i naučno proučavanje keramičkih procesa, što je dobro i napredno, ali isto tako danas se ponovo cene unikatni, ručno pravljeni predmeti od terakote, kamenine, porcelana i dr. vrsta keramike.
U našoj školi zastupljena je grnčarija, kao topla i autentična grana keramike koja pruža veliku mogućnost kreativnog izražavanja.

O radu učenika

Grnčar je u našoj školi, jedan od najproduktivnijih obrazovnih profila, jer je glina materijal koji vas opčini i daje uvek nove ideje. Radovi učenika ovog obrazovnog profila uvek na izložbama pobudjuju veliku pažnju a u školskoj zadruzi su i najprodavaniji. Radovi obuhvataju širok spektar oblika i boja: sitna plastika i reljefi u terakoti, grnčarske posude radjene na točku, vaze i brojni ukrasni predmeti.
Prethodne generacije učenika ostavile su radove od kojih su neki danas školski eksponati, vrlo reprezentativni koji se trajno nalaze u fundusu skole.



::: home ::: webmail ::: contact :::
School of Applied Arts